Glass och mycket fniss!

bjareglass.small

I helgen hade Grönkvistens blommor ordnat med en alldeles särskild ” sommardag ” vid glaspalatset i Båstad Entré. Frugan, jag och jyckarna blev nyfikna och körde dit. Väl på plats stekte solen så pass att jag och jyckarna stannade utanför, i skuggan.  -” Skall det vara en glass? ” frågade någon plötsligt! Egentligen hade jag, de senaste dagarna, beslutat mig för att dra ner på kolhydraterna för att se snygg ut på stranden….men mitt svagare jag svarade utan att tveka: -” Ja, tack! ” Jag vände mig om och såg en leende kille i en träbod på hjul. Han hade svart keps som det stod Bjäreglass på. Det visade sig att en stycken kula, i strut, kostade tjugo spänn och ju fler kulor jag köpte desto billigare blev det! Till slut var det nästan gratis! Jag slog till på en vaniljstrut som jag tänkte dela med jyckarna. På tre sekunder slukade de rubbet utan att jag ens fick smaka. Killen i kiosken berättade att han hette Alexander och var en hederlig mjölkbonde från Bjärehalvön. Tillsammans med polar´n Niklas hade han tagit över företaget Bjäreglass och satsade nu på spännande recept med råvaror från de egna kossorna. En äldre man, med större glass än min, tog mig runt hörnet och sa: – ” Vet du vad hemligheten med den här glassen är då? ” Jag skakade på huvudet. ” Han matar kossorna med alla de smaker han vill ha fram, hallon, jordgubbar och fläderbär! ” fortsatte han med en menande blick. Jag såg nog lättlurad ut. Men…. man vet aldrig….. mjölkbonden Alexander hade ett stort leende på läpparna och var i övrigt ganska fnissig! Han kan ha kommit på det optimala knepet. Ställer han sedan kossorna lite kyligt kanske han kan få glassen direkt ur spenarna också! Jag älskar folk med nya idéer!

Comments are closed.