
Det finns en alldeles speciell känsla i att hålla i en bok. Jag minns när jag var liten skolgrabb och för första gången skulle låna böcker på ett bibliotek. Bibliotekarien kunde allt och damen vid receptionsdisken stämplade böckerna och mitt lånekort, med en ansvarsfull min. Det doftade på ett särskilt sätt i lokalen och stämningen var högtidlig. Mycket har hänt sedan dess. Persondatorerna och ännu mindre mobiler och surfplattor, var ens påtänkta, i vår del av Universum, när jag var liten. Bosse Norrbrink öppnade, decennier senare, Torggårdens videouthyrning på torget i Båstad. Att hyra en film där var som att låna en bok. VHS-maskinerna tog hem bildberättandet till ditt vardagsrum. Kvällarna var räddade! En av de ungdomar, som jobbade hos Bosse, var Jocke. Han kunde allt om ” rullarna ” på hyllorna och ändå satt han alltid och läste en bok när jag kom in. Jag har aldrig sett någon som har läst så mycket böcker som Jocke. I tjugo år gjorde han det på Torggården och därefter fortsatte han av bara farten på fritiden också. Mötte man Jocke så höll han alltid i en bok. Jag tror han föddes med en bok i sin hand. På senare år, har jag sett honom på sta´n med lurar i öronen. Ljudböcker! Idag hittar du Jocke i Bjäre Bokhandel där han har varit de senaste sju åren. Han är trevlig, på ett stillsamt vis och i hans ögon ser du något drömskt, kärleken till det skrivna berättandet, till språket, till glädjen att vända blad för att få veta mer. Härligt med sådana människor!