
I ett par dagars tid har jag haft en fight med datorn! Det började med att den gamla burken kraschade och jag var tvungen att köpa en ny, nåja, så gott som ny, på Blocket. Med benägen hjälp fick jag över nästan alla mina grejor från den gamla hårddisken…..med betoning på nästan. Till saken hör att jag hade ett program på licens som var knutet till den gamla datorn och inte kan fungera på någon annan. Jag hade betalat en del kronor för programmet och mejlade därför säljaren på Irland och förklarade situationen. – “Det fixar vi! ” sa de och skickade över ett nytt lösenord. På något vis ligger programmet online och leverantören kan styra det som de vill. – “Va fint! “, svarade jag på min bästa mejl-engelska och trodde att allt skulle vara klart med det. Efter att jag hade fått upp ett 20-tal Error-skyltar mejlade jag leverantören igen och berättade vad som hände. Till saken hör att företaget verkar ha ett trippelägande i Irland, USA och Kina så jag kunde inte vara riktigt säker på att jag fick tag i samma support var gång. De kom med nya förslag och jag sprang på ännu fler Error-skyltar. Till slut fick jag ett mejl att jag skulle gå till ” The Library” och slänga alla filer som innehöll 6:or och 7:or. De menade då inte Båstad bibliotek och att jag skulle slänga ut alla sjätte- och sjundeklassare därifrån…nej, de syftade på datorns alldeles egna bibbla, ” The Library “. Ok, jag hittade biblioteket men inga filer märkta med 6 respektive 7. När jag mejlade om detta, vi måste ha varit uppe i ganska många mejl på två dagar, sa företaget ( amerikanen, irländaren eller möjligen kinesen ) att jag inte skulle gå in i det vanliga biblioteket utan till ” The hidden Library “, det gömda biblioteket. Det var nu jag hamnade i Harry Potters värld, jag hade faktiskt behövt lite hjälp av honom här. -” Hur hittar jag det gömda biblioteket då ?” mejlade jag tillbaka. Då fick jag ett svar som innehöll något som såg ut som en trollformel, vissa tecken fanns definitivt inte på mitt tangentbord. Jag reste mig och gick av och an i rummet en stund. Efter att jag varit på toaletten, där spegeln avslöjade att mitt hår såg gråare ut än förut, insåg jag att jag måste ringa min kompis ” det galna datageniet ” Göran Buhre. När jag skulle slå in numret på telefonen märkte jag att mina händer skakade lätt. – ” Ja, hallå! ” svarade Göran. – ” Jag, måste in i det gömda biblioteket! ” sa jag med hes röst. -” Jaha,” sa Göran utan att häpna, ” Tryck på ALT-knappen och klicka därefter på GO i menyn så dyker det upp. ” Som genom ett trollslag, helt i klass med Harry Potters äventyr, dök det upp en plats i datorn som jag aldrig hade hört talas om, ett gömt bibliotek! Jag hittade en massa 6:or och 7:or som jag slängde. Allt började fungera igen! Nu tror jag att jag måste vila mig lite, kanske gå ut i solskenet en stund. – “Tack Göran! Du kanske känner Harry Potter? “