
Klockan är 19.15! Det är fortfarande ljust ute eftersom det snart är sommar. En helt vanlig måndagskväll och de flesta sitter framför TV:n och käkar middag. Jag är på hemväg med bilen och tänker ta den där obligatoriska extra rundan om hamnen. Precis när jag svänger ner på Hamngatan ser jag två män avsluta ett arbete alldeles utanför Restaurang Victoria. Ganska spännande! Jag känner hur nackhåren reser sig en smula. Parkerar och kollar vad det är för killar. Först tänker jag köra med polisens favoritfråga – ” Och hur var det här då? ” Det kunde ju ha handlat om en rififikupp på restaurangen. Men så känner jag igen Viktor, restaurangens ägare och mästerkock! Han har grova arbetskläder på sig, en nerdragen toppluva och helskägg. Bredvid honom sitter en man i snickarkläder vilket visar sig vara Viktors pappa Tord som, praktiskt nog, har Tords Bygg i Rammsjöstrand! Tillsammans har de trollat ihop en härlig träsoffa som sträcker sig längs hela väggen på terrassen. Vilken pangsak den blir att sitta på när solen gassar eller när kvällarna är så där härligt ljumma att man bara vill ut och mingla i glada vänners lag! Som kuriosa kan nämnas att jag är två meter lång och Viktor och hans pappa är bra mycket längre. Jag kände mig som en tax när de reste sig upp! Fint jobb killar! Jag tar med mig frugan och provsitter med det snaraste!